Műsor:
J. Haydn: fisz-moll vonósnégyes, op. 50, No. 4, Hob.III:47 23‘
D. Sosztakovics: fisz-moll vonósnégyes, op. 108, No. 7 13‘
P. Csajkovszkij: D-dúr vonósnégyes, op. 11, No. 1 31‘
Közreműködnek a Győri Filharmonikus Zenekar művészei
A Flesch-bérlet második estjét a legklasszikusabb kamarazene-műfajnak szentelik a Győri Filharmonikus Zenekar művészei. A nyitószám a vonósnégyes-repertoár megteremtésében kulcsszerepet játszó nagymester, Joseph Haydn fisz-moll kvartettje, az 1787-ben megjelent, op. 50 sorszámot viselő „Porosz” vonósnégyesek negyedik darabja lesz, amely már teljes érettségében prezentálja a négy hangszer teljes egyenrangúságára épülő, végsőkig csiszolt és kiegyensúlyozott kvartett-írásmódot. A műfaj 20. századi klasszikusai között méltán tartjuk számon Dmitrij Sosztakovicsot, aki tizenöt darabjával önálló fejezetet írt annak történetébe. A 7. vonósnégyes (akárcsak a nyitó Haydn-darab) fisz-moll hangnemben íródott: az 1960-ban befejezett mű a zeneszerző legrövidebb kvartettje, amelynek tömörségét tovább fokozza, hogy változatos karaktereket felvonultató tételei szünet nélkül követik egymást. Izgalmas kapcsolatot teremt a két darab között, hogy a hangnemek azonosságán túl a záró tételeket is egyaránt fúga-formában írta meg a két komponista. A 19. századi orosz zene nagy alakjai, az Orosz Ötök tagjai (Borogyint kivéve) kevéssé preferálták a kamarazene művelését – a pétervári konzervatóriumban alapos képzésen átesett Pjotr Iljics Csajkovszkij annál avatottabb kézzel nyúlt a vonósnégyeshez, három remekbe szabott darabbal gazdagítva annak irodalmát. A hangverseny záró száma az 1871-ben készült D-dúr vonósnégyes lesz, amely elsősorban számtalan átiratban ismert gyönyörű lassú tételéről ismert. Az Egyetemi Hangversenyteremben megrendezett koncert művészeti vezetője Berkes Kálmán.